Umjetnička predavanja Koste Strajnića (1917.)
litografija u boji
1017 x 710 mm
sign. na prikazu d. d. k.: BABIĆ
d. l. k.: LIT. KR. ZEM. TISKARE.
inv. br. 43 – III

Poznanstvo Ljube Babića i Koste Strajnića seže još u gimnazijske dane, a prijateljstvo će se nastaviti i tijekom daljnjeg školovanja i života dvojice umjetnika i intelektualaca. Slikar i umjetnički kritičar Kosta Strajnić studirao je slikarstvo na Višoj školi za umjetnost i umjetni obrt u Zagrebu, a zatim na akademijama u Beču i Münchenu. Uz likovnu naobrazbu stjecao je i teorijska znanja iz povijesti umjetnosti i estetike u Beču i kasnije u Parizu. Pisao je knjige i članke i održao brojna predavanja s područja likovnih umjetnosti te je bio jedan od prvih autora u nas koji su se bavili i kritikom suvremenoga grafičkog dizajna. Babić je prijatelja ovjekovječio portretom 1915., a godinu dana kasnije izrađuje naslovnicu Strajnićeve knjižice Umjetnost i žena. Plakat za njegova umjetnička predavanja za koji se prvotno smatralo da je nastao 1916. godine, prema podatcima iz znanstvenog rada dr. sc. Darije Alujević[1], pomaknut je na 1917. godinu, kada je Strajnić održavao ciklus predavanja u Kinu Apollo (danas Satiričko kazalište Kerempuh) u Zagrebu.
U središnji dio kompozicije kontrastno bijele boje na dominantnoj crvenoj pozadini Babić smješta stilizirani lik s predimenzioniranim plavim cvijetom, podno kojeg se nalazi kratki tekst koji skladno korespondira s gipkim središnjim crtežom. Likovno rješenje ostvareno je ciljanom kolorističkom akcentuacijom crvene boje i kontrastne središnje figure. Umjetnikova kreativnost ovdje je istoznačna principu jednostavnosti, a izražajnost boje i znaka upućuju na ekspresionističke zasade čiji će potpuni potencijal Babić ostvariti u svojim kasnijim antologijskim ekspresionističkim plakatima.

 

[1] Darija Alujević, „Društvo Proljetni salon – prilog poznavanju povijesti organizacijskog ustrojstva i djelatnosti (1916. – 1923.)“; Rad. Inst. povij. umjet., 45, 2021., 253.